Haal meer inzichten uit uw eigen data met een SPSS data mining workshop
Centraal staan uw bedrijfsvraagstukken en uw eigen data. Voor een data mining workshop wordt het programma naar uw wensen op maat gemaakt. De data mining technieken worden uitgelegd aan de hand van uw eigen data sets
Hieronder vindt u het workshopprogramma.
Overzicht en inzicht in data mining
In de workshop ligt op dag 1 de focus op het krijgen van overzicht en inzicht in data mining en het ‘minen’ van de eigen data.
Introductie in data mining
- Crisp-dm data mining methodiek
- Werken met streams
- Verzamelen van uw data
- Verkennen van uw data
- Koppelen van de databestanden
- Afgeleide attributen maken (de meest voorkomende data preparatie functies)
- Outlier detectie
Verkennende data mining analyses op uw data
- Op zoek naar relaties in de data
- Maken van een analyse opzet
- Partitioneren van data in training and test sets
- Balanceren van data
- Automatisch selecteren van predictor variabelen
- Introductie in classificatie vraagstukken
Verdieping in de stappen in data mining
Op dag 2 ligt de focus op het krijgen van overzicht en inzicht in predictive modeling en clustering
Predictive modeling
- Soorten data mining technieken
- Van vraagstelling naar keuze van analyse techniek
- Uitleg van de werking van de technieken
- Beoordelen van modellen & output interpretatie
- Chaid
- C&RT
- Quest
- Logistic Regression
Clustering
- Two-step clustering
- K-means clustering
- Kohonen clustering
- Het automatisch vinden van het beste data mining model voor classificatie en segmentatie vraagstukken
- Tips & tricks
Voor wie bedoeld?
Voor o.a. kwantitatieve marktonderzoekers, data analisten. Deze cursus sluit goed aan wanneer je zelfstandig Customer Intelligence analyses wilt uitvoeren op bijvoorbeeld klant- en marketingdatabases.
Benodigde voorkennis
Kunnen werken met SPSS (beginners niveau). Kennis van de basis statistiek (beginners niveau).